Kläder för småväxta?

Nu jävlar! Idag var jag på mitt första möte hos idélabb som är något på min högskola som hjälper studenter att komma igång med sina affärsidéer och starta företag. Japp, jag följde min magkänsla och tog det här steget. Tack för alla uppmuntrande ord, det motiverade mig en hel del! Hur som helst så blev det ett väldigt kort möte eftersom hon satt först upptagen i ett möte när jag kom, och sedan var jag tvungen att traska vidare till jobbet.

Det vi hann gå igenom var lite vad min nisch är och hur jag ska fixa fram kläderna. Om jag ska köpa in från andra företag eller designa själv och tillverka min egen kollektion? Det kändes jättespännande! Hon jag pratade med är själv utbildad designer och hon har också startat företag och arbetat med teatrar och fixade kläderna. Så mycket mer hann jag inte och min "hemläxa" till nästa möte är att fundera ut vilka plagg som vi har störst behov av och klura lite kring hur jag ska få tag i dessa.

Det som jag tyckte va lite lustigt var att när hon skulle sammanfatta min affärsidé (hon satt och antecknade/skissade medans vi pratade) så skrev hon "Sälja kläder för småväxta". Jag vet inte hur ni tycker, men jag tyckte det lät så fel och lite lustigt. Så hon ändrade om det till "kläder för korta människor". Jag tyckte fortfarande att det lät konstigt men det finns ju inget ord som låter bra eller smickrande. Jag tror att "kläder för tjejer/kvinnor under 160 cm" kanske passar bättre.

Hur som helst, min fråga till er är... Vad skulle ni vilja att ha för kläder? Helst av allt skulle jag vilja designa en hel kollektion men det låter väldigt... overkligt och stort, som en dröm! Men det som jag själv har svårt för att finna är jeans, jackor och klänningar som sitter bra. Vad är svårast för er att hitta?

Kommentarer:

1 Matilda Hallberg:

t-shirtar / linnen i rätt LÄNGD ! åååh vad jag blir sur när de är så snygga men för långa :(

2 Emma:

För mig är det svårast att hitta jeans och jackor. Lycka till!

3 PiP:

Småvuxna låter som dvärgar för mig!



Jag skulle gärna vilja köpa basplagg; enkla toppar, linnen och joggingbyxor. Klänningar och andra finkläder finns redan hos t.ex. ASOS Petite.

4 Matilda Hallberg:

t-shirt / linnen som ska sluta vid rumpan men istället går till knäna menar jag :)



Inte riktigt till knäna men att de ändå är snäppet "för långa" om du förstår ;)

5 Anonym:

skinnjackor, jeans (stuprör) blir alltid konstiga veck längst ner eftersom dom är för långa..

klänningar

6 Anonym:

BYXOR! gärna stuprörs jeans, jag har 26 i midja och 29 i längd, så det vore toppen i iaf!

7 Anonym:

BYXOR! gärna stuprörs jeans, jag har 26 i midja och 29 i längd, så det vore toppen i iaf!

8 frida:

Byxor! Jeans med under 30 i längd, alla olika midjemått (alltså inte bara för smalisar)!

9 Ellinor:

Snygga kontorskläder!

10 Lena:

Svårt att hitta snygga jeans, men mest allmänt byxor som chinos som sitter snyggt. Kontorskläder som en redan nämnt.



11 Lina:

Kavajer och jackor där "midjan" sitter där den ska! Den hamnar alltid på min höft istället för i min midja!

12 ebba sylvan:

jag vill ha moderiktiga kläder som inte sitter som potatis säckar! jag är en "petit" tjej och din ide är helt underbar!

Kommentera här: