Petite Spotlight - Petite Is Pretty

Hej alla mina korta (och långa) medmänniskor. Har varit bortrest hela helgen men nu är jag tillbaka och vi drar igång med en Petite Spotlight.

Denna gång har jag valt en petite som inspirerar mig och jag har följt henne i över ett år. Hennes blogg riktar sig också till korta tjejer/kvinnor så om nu vill ha mer tips och inspiration - kolla in Petite is Pretty.




Namn: PiP
Ålder: +20
Längd & skostl:
150 cm över havet, storlek 36 i skor.

Beskriv din klädstil:
Lillgammal, även om jag har tuffat till mig lite på senare år. Gillar jeans och A-linjeformade toppar i bomull. Föredrar loafers framför högklackade pumps till vardags.

Var köper du oftast dina kläder?
På sista tiden har det blivit mycket från ASOS Petite. Andra favoriter är Odd Molly, Lyle & Scott och H&M:s linnen. Topshop Petite har bra jeans och jag shoppade ofta där när det fanns en petiteavdelning i Topshops butiken i Soukgallerian i Stockholm. Finns det nån Topshop i Stockholm med ett petiteutbud i dag?

Vad tycker du som petite är jobbigast när det gäller att köpa kläder? Att få saker passar mina proportioner. Byxor är alltid för långa, midjor sitter aldrig där jag har min midja och ärmar får i 9 av 10 fall vikas upp. Dessutom är jag inte trådsmal, vilket många tror är synonymt med petite. Jag drar storlek 38 på bredden och size 32 på längden – försök att lösa den klädekvationen!

Vad är ditt bästa petiteköp?
Det är inte gjort ännu. Men jag är jättenöjd med en Odd Mollyblus som jag köpte hos Ajabaja på sommarrean i år. Mina senaste jeggings från ASOS Petite blev en så stor favorit att jag beställde ytterligare ett par av samma modell. Gillar även Lyle & Scotts och Gants tröjor i storlek small som har rätt längd på mig.

Brukar du köpa kläder från barnavdelningarna? Nej, jag är för kurvig för att kunna ha barnkläder. Det enda som finns i min garderob i juniorstorlek är ett par mysbyxor från Puma i storlek 152 som jag använder nästan varje kväll i tv-soffan.

Vad har du för tips till andra petites?
Nätshoppa från ASOS Petite och Topshop Petite. Var inte nöjd med kläder som sitter illa, var besvärliga kunder. ”Finns de här jeansen i en kortare längd än 32”? Inte det?! Synd, då handlar jag hos Topshop Petite i stället”. Pengarna styr och svenska klädkedjor kommer aldrig att börja sälja petite så länge som vi kortisar fortsätter att köpa plagg som inte passar våra proportioner.

Visa 3 outfits du gillar och berätta lite om dem.

(Klicka på bilderna för att förstora)

 

Bild 1: Enkel, svart cocktailklänning från Miss Bella som åker på när ingenting annat passar i garderoben.

Bild 2: A-linjeformad bomullstopp från Odd Molly och jeans från Topshop Petite i färger som jag gillar.

Bild 3: Paljettstass signerad H&M rakt igenom. Tightsen är 70 centimeter långa, vilket gör att jag kan ha dem.

Kommentarer:

1 Sofi:

Jag är 181 cm lång och har 41 i skostorlek men älskar din blogg endå ^^ du är riktigt duktig (:

Kommentera här: