Studentklänningar

"Hej!
För mig som går sista året är det snart dags för studentklänning :) men jag har jätte svårt att hitta en klänning som passar..
tänkte höra om du ville hjlpa till och komma med några förslag här på bloggen för oss tjejer som är 150 cm LÅNGA? : )
"

Hej! Jag tog studenten år 2008 och jag minns vilket jävla helvete det var för mig att hitta en studentklänning som passade och som jag var nöjd med. Jag började leta ganska sent så fick kanske skylla mig själv lite, så ett tips är att börja spana tidigt! Jag trodde att affärerna vid maj skulle krylla av vita fina klänningar men det var faktiskt inte så stort utbud som jag trodde.

Hur som helst, som petite ska man helst ha klänningar som är korta i modellen eller som slutar precis vid knäna eller strax under. Välj antingen en undersida med mycket volym, eller en ovansida, inte både och. Modeller som är omlott, V-ringat eller empireskuret är smickrande för kroppen. En klänning med flera lager med volanger kan man klippa av.

Affärer jag skulle hålla ögonen på är Asos Petite och Topshop Petite eftersom det kommer in nya kläder varje vecka. Kanske är jag lite tjatig som länkar dessa två sidor hela tiden men det är så få affärer som inriktar sig till oss så jag tycker vi ska vara glada att de finns. Men man vet aldrig vilka pärlor man kan hitta på H&M, Gina Tricot JC (såg en underbar vit kort klänning där EFTER studenten suck!), Indiska, Nelly, Lindex (de blir bättre och bättre), Kappahl.. jaa, det gäller att kolla överallt. Måttband kan vara bra att ha när man ska beställa hem från nätet.

Sen tycker jag att man kan tänka utanför ramarna lite grann, en snygg vit kjol med mönstrad topp eller tvärtom kan funka. Det kan också vara värt att kolla på avdelningen för toppar, tunikor eller blusar då man kan hitta långa modeller som kan funka som en klänning. Eller helt enkelt skita i att ha vitt och hitta en snygg klänning i en annan färg som passar.

Och som en sista utväg går de flesta kläder att sy upp hos skräddaren, det kostar såklart lite men vill man vara fin får plånboken ibland lida pin. Jag är också 150 cm så jag vet hur svårt det är! Men ha tålamod, kolla ÖVERALLT och ha en backup plan ifall du inte hittar din perfekta vita studentklänning, andra alternativ finns!

 

Jag ska försöka tipsa om fler studentklänningar när jag hittar fler!


Kommentarer:

1 Petite is Pretty:

Jag är också hela 150 cm lång och bar en vit klänning från Traffic People på studenten. Ett annat märke vars korta klänningar funkar fint på mig är TFNC som finns bl.a. hos ASOS.



Annars har jag gjort mina bästa findressköp i secondhandbutiker.

Kommentera här: