I have a dream

Något som jag har fantiserat länge om, i nästan ett år, är att starta ett eget företag som säljer kläder och skor för petites. Jag har lekt med tanken länge om vad för typ av kläder som ska säljas, vad företaget ska heta, var ska jag ha min butik osv. Men det har bara stannat där, bara en rolig fånig dröm. Tanken att jag ska starta ett eget företag låter löjligt och läskigt, vad vet jag om företagande? Ingenting typ. Idag har jag lekt med tanken igen men idag blev jag lite mer seriös. Vi har tur som bor i Sverige där man får många möjligheter till att bli vad man vill (kanske inte modell, rockstjärna osv) men hur många vågar ta chansen? Att starta ett företag i Sverige kan väl inte vara så svårt? Eller...?

Men så dyker 1000 frågor upp i mitt huvud. Var börjar man? Hur ska man få tag i kapital? Hur ska jag få tag i kläder och skor? Är det ens lönsamt att inrikta sig på det här? Är behovet tillräckligt stort i Sverige? Eller ska jag expandera över Norden? Europa? Tänk om det går åt helvete och företaget går i konkurs och kvar blir jag med massa skulder? Hur ska jag gå med vinst och samtidigt hålla billiga priser? Ska jag ha min butik i Västerås där jag bor eller i Stockholm där det finns fler människor? Eller är det bättre att ha en onlinebutik så att alla kan nå affären? Tänk om någon annan tar min idé och så står jag där och blir bitter över att jag aldrig vågade?

Ser ni? I mitt huvud surrar det 1000 tankar om allt och inget. Det här är något som jag skulle vilja prova på men jag är för feg för det. Eller så sitter ni där och tycker att det var den fånigaste idén ni har läst och att jag är dum som överhuvudtaget trodde att jag hade en chans. Så det har bara blivit en dröm i mitt huvud. Men vi lever ju bara en gång? Vill jag satsa på något som kan bli jättebra och roligt eller  jobba på ett skittråkigt 9-16 jobb livet ut? Tankar, alla dessa tankar...

PS. Igår kollade jag på "The social network", aka facebook-filmen. Kan det vara det som har inspirerat mig? ;)

Kommentarer:

1 Ida Johansson:

jag tycker att det låter som en superidé, skaffa onlineshop isåfall, för om man bor i tex. skåne eller boden vill man inte åka till stockholm för att shoppa lite. kram på dig, och lycka till!

2 Petite is Pretty:

Du har en kund här om du gör verklighet av idén :)

3 Maja:

PiP: Blir glad av att höra det :D Vi får se med tiden hur det blir...

4 litenflicka:

sounds awesome! jag kommer absolut vara kund hos dig! onlineshop verkar vara de bästa, eftersom du nog når fler kunder:)



Kör på! ;)

5 Lena:

Det skulle ju vara toppen. Gillar idén!

Skulle lätt bli kund hos dig då. =) Du kanske kan börja med en online butik sedan om det går riktigt bra öppna en affär. Som Brooke Davis i OTH,

6 Cecilia:

Tycker att det låter som en jättebra idé! :)

7 Lena:

Sv; Håller med, sitter och kollar på serien nu. Det är alltid dem första som är bäst. Samma med Pirates of Carabien, fösta filmen bäst.

Kommentera här: